fredag 3. juni 2016

Jonas «Ryanair» Støre: Ap/LO med Ryanair mot Gardemo-tilsatte



Det er ikke bra at noen mister jobbene sine. Men det har skjedd og vil måtte skje hvis ikke den økonomiske utviklinga skal stå stille. Ikke minst Ap og LO har stått bak en økonomisk utvikling gjennom årtier som har hatt som forutsetning at noen har mista de eksisterende arbeidsplassene. For at andre har fått nye. Som da Norsk Tipping blei flytta til Hamar fra Oslo i 1975 med Ap i regjering — under store protester.


Mot manges politiske motstand blei flyplassen på Fornebu lagt ned, fordi det blei hevda at Oslo og Sør-Norge trengte en ny hovedflyplass. Mange tusener mista arbeidsplassen sin i Bærum-kommunen. Det blei brukt atskillige milliarder på å bygge Gardermoen, og på tilbringertjenesten dit med Flytoget og bygging av Romerikstunnellen.

Å opprettholde Torp ved Tønsberg og åpne Rygge ved Moss i 2007, blei et resultat av en omkamp om plasseringa av hovedflyplassen på Gardermoen. Åpenbart for å svekke Gardermoen. Innført av regjeringa Bondevik. Bondevik gjorde også særunntak for mer taxfree salg av alkohol for å gjøre Rygge til en større utfordring for Gardermoen. Nå gikk det ikke som Bondevik og hans Gardermo-motstandere i Østfold ville. Gardermoen blei en suksess som hovedflyplass, både for passasjerer og flyselskaper.

Rygge mislyktes, må initiativtakerne Olav Thon, Orkla, Østfold Energi og Østfold fylkeskommune, konstatere. De må innse at dette blei en dundrende fiasko: «særlig ruter til de største norske byene, pluss Stockholm og København, for å gi et godt tilbud til forretningsfolk», som daværende nye administrerende direktør sa til Aftenposten ved åpninga i 2007. Aftenpostens Pål Vegard Hagesæther skreiv 27. mai i år: «Ni år senere er flyplassen langt unna å være et nav for det lokale næringslivet. Du kan verken fly innenriks eller til de nordiske hovedstedene fra Rygge. Disse rutene er blitt forsøkt, men de var ikke lønnsomme.» «I dag er Rygge helt avhengig av Ryanair … Det er på tide å innse at det ikke er marked for en flyplass på Rygge. Den har overlevd blant annet grunnet taxfree-ordningen (flyplassen fikk til og med Ryanair til å lempe på sine strenge håndbagasjeregler…)»

Rygge er i virkeligheten lagt ned helt uavhengig av flyseteavgiften. Verken passasjerer eller flyselskaper vil bruke plassen. Ett selskap kan ikke holde liv i plassen, særlig ikke et selskap som grovt underbetaler sine ansatte, og som ikke en gang er ansatt i og betaler skatt til Norge. Et selskap som til og med har skifta strategi, for selskapet har innsett at det taper penger på å holde seg unna de sentrale flyplassene og begynner nå å fly fra hovedflyplassene. Men Ryanairs leder Michael O´Leary har klart å ta en lederposisjon i den politiske kampen for Rygge og mot passasjeravgiften, på en temmelig unorsk og aggressiv måte. Flyseteavgiften skyves helt feilaktig fram som årsaken til at Rygge legges ned. Den er åpenbart ingen grunn for Ryanair eller årsak til Bondeviks og Olav Thons fiasko med Rygge. Men Michael O´Leary har fått med seg LO- og Ap-toppen i kampen for Rygge og mot flyseteavgiften. Han tillates å få en lederposisjon i kampen for å bevare Rygge, enda han sjøl uavhengig av avgiften ville flytte fra Rygge. For LO/Ap-toppen ser de denne kampen som et ledd i å bruke alt som brukes kan for å svekke regjeringa.

Men er virkelig denne kampen mot 
avgiften sammen med Ryanair et lurt politisk trekk?
  • hvilken prinsipiell lammelse er det ikke Ap påfører seg i en regjeringssituasjon når de går med på at en avgift på 88 kroner kan rasere næringsgreiner? Ingenting tyder på at disse 88 kronene er et problem for flypassasjerene (mindre enn det 0,6 liter øl koster på Gardermoen), selskapene legger også avgiften ulikt med større andel av de 88 kr på de dyreste billettene, ikke de billige. Det koster 300 i bompenger å kjøre tur-retur Oslo-Hamar i dag, og mer skal det bli. Hamar og E-6 legges ikke ned av den grunn.
  • LO/Ap-toppen prioriterer kampen mot regjeringa så sterkt at de går i allianse med hvem som helst. Blir Michael O´Leary nå invitert som æresgjest på Aps landsmøte? Støre, Giske og       O´Leary arm i arm som de nye kampfellene?
  • Hvordan vil Ap bevare Rygge? Nekte Gardermoen å bygge ut, og tvinge Avinor til å legge flere utenlandsturer og innenriksturer fra Rygge? Ap markedsfører seg som et ansvarlig parti. Men i Rygge-saka viser de at det ikke en sammenheng i Aps politikk, og at de ikke har en miljøpolitikk. Ap oppfører seg bare som det de ellers kaller «et uansvarlig protestparti». Men det er greit å se det dokumentert.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar