torsdag 12. juni 2014

Bybanen over Bryggen: Trikk og fotgjengere går fint!


Dette innlegget stod på trykk i Bergens Tidende 5. juni i år:

Som daglig leder av Aksjon Nærmiljø og Trafikk ble jeg på begynnelsen av 1990-tallet intervjuet her i avisa. Intervjuet fikk overskriften «Synes synd i Bergen». Det var fordi Bergen som få byer, om noen i Europa, satset på å fylle sentrum med bilveger. Jeg husker også at jeg var på et møte sporveisarbeidernes forening for å bidra til å støtte opp om arbeidet for Bybanen. Bergenspolitikere skal ha ros for tiltaket Bybanen. Men det er bare halvgjort og delvis, dette tiltaket.

Det viser seg ikke minst i det uforståelige vedtaket om at Bybane foran Bryggen er skadelig, men derimot ikke verken busser eller biler. Jeg ser dette bare som en rest av den særegne europeiske kampen for å fylle bysentrum med biler.

For det lar seg nemlig fullt mulig å kombinere trikk og fotgjengere på samme areal. Slik er det i Zürich og i Freiburg, begge byer som har satset på miljøvennlig og folkevennlig bysentrum. Og Bergens bystyre trenger ikke å reise lenger enn til Oslo for å se at fotgjengere og trikk lar seg kombinere på samme areal, nemlig på Rådhusplassen, Norges viktigste folketorg. Også i Oslo kjempet trikketilhengerne på Rådhusplassen i motbakke lenge, men til slutt klarte vi å overbevise politikerne der til å gå med på det.
Vil Bergens politikere ta lærdom av de andre trikkebyene, eller vil de fortsette sin kamp for bilene i sentrum på bekostning av Bybane, syklister og fotgjengere?


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar