onsdag 30. januar 2013

Æren for avsløring av ideologisk nyhetsformidling

I min blogg fra i går ga jeg Jon Hustad ære for at han hadde tatt opp dette. Det står jeg ved. Men i Dagbladet hevdes det at det var Nina Hjerpset-Østlie på Document.no som først plukket fra hverandre NRKs reportasje, og at den «Deretter [ble] plukket opp av Dag og Tid». Dagbladet skriver også: «flere kommentatorer - deriblant Dagbladets Andreas Wiese, Sven Egil Omdal i Stavanger Aftenblad og Nettavisens Elin Ørjasæter - har tatt til orde for en dypere redegjørelse for vurderingene som ble gjort før saken ble sendt.»

Innslaget er nå sletta fra NRKs sider, men nettavisa Journalisten har likevel lagt ut innslaget så alle kan se det. 

Reporteren bak det manipulerende innslaget er Rune Henriksen Jørstad. Han sitter i styret for SKUP, som skal påskjønne særlig kritisk journalistikk. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar