lørdag 24. juli 2010

Også kamp mot syklistene i Bayern


Noe av det første som lyser mot en togreisende som ender sin reise i München 22.07, er skrikende forsider med opplysninger om politiets nye offensiv mot syklister i Bayerns hovedstad. Kanskje er det en internasjonal trend, og der Arbeiderpartiet i Norge representerer den nye moderniteten, som er å være imot syklister? Jeg kjøpte ikke noen aviser, men fra
Süddeutsche Zeitung gjengir jeg raskt det jeg oppfattet av skriveriene: En sterk økning i sykkelulykkene. Såvidt jeg forstod var syklistene sjøl skyld i rundt halvparten av uhellene, mente en talsperson for Münchens trafikkpoliti. Problemet var at syklistene syklet slik sykkelen var skapt for, men som ikke trafikkreglene og de andre trafikantene tar hensyn til. Det var antydninger om en rekke restriksjoner mot syklister og deres oppførsel. Blant annet hjelmpåbud (og da vil hvertfall sykklebruken falle sterkt).


Uten noen empiri slo det meg at det er mange som sykler i München nå, også i Garmisch-Partenkirchen (eller «Garmich-P…, som noen i NRK sier). I alle aldre og typer. Men det kan være at jeg ikke var så opptatt av det tidligere, og derfor ikke så på hvor mange som sykla…


Gitt dagens trafikkmønster og de nåværende trafikkreglene, kan både Münchens politi-representant og alle hans likesinnende som det selvfølgelig finnes mange av i Norge, ca 40 på dusinet, ha rett. Og det er verken lett eller riktig å si at syklister ikke skal følge noen trafikkregler. Men hvorfor kan ikke heller utgangspunktet være sykkelens store fleksible anvendelighet — i praksis kan den brukes over alt, som ikke noe annet transportmiddel — være utgangspunktet for trafikkreglene? Slik at hvertfall i alle byer og alle tettsteder, der skal trafikkreglene og infrastrukturen bygges opp til å tilpasses syklistene, og ikke bilbrukerne og de andre trafikantene? Hvorfor skal ikke sykkelinteressene tenke slik, og kreve tilrettelegging deretter - i samsvar med slik alle syklister oppfatter sine muligheter som syklister?


Jeg synes faktisk det er på tide — tross lav politisk oppslutning om sykkeltiltak og ikke overholdte politiske vedtak om tiltak — å stille et såpass offensivt krav.


Foruten å være riktig, ville det ikke være lurt også???

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar