onsdag 18. februar 2009

«- Inte SAAB, nej! Inte!»


I 2005 var jeg i Trollhättan med min nye brukte SAAB 900 1995-modell. Jeg lot den bilen, som min forrige, fotografere foran hovedporten til sitt «fødested». Min 900 er SAABs siste selvstendig utvikla bil, med designledelse av nordmannen Einar J. Hareide og styringssystem tilpasset etter anvisninger fra rallykjører Erik Carlsson
Jeg synes jeg måtte inn i resepsjonen og forklare min fotografering for ikke å bli mistenkt for skumle hensikter, og kunne da ikke unngå å nevne for den unge svenske damen i resepsjonen at det kanskje så mørkt ut for SAAB ettersom eieren GM mente de hadde tapt minst 17 milliarder på SAAB, og den store faren for konkurs og nedlegging. Hun ga et helt kontant svar i en blanding av indignasjon og trygg overbevisning: «— Inte SAAB, nej. Inte! Har Ni inte sett den nya 9-3-an!»
Jeg har aldri glemt uttalelsen, og episoden har jo ikke blitt mindre aktuell nå.
Egentlig har jeg ikke tro på massebilismen, den er ikke økonomisk eller miljømessig bærekraftig. Og uten å ha lest hele Naomi Kleins «No Logo», er jeg som sosialist egentlig mot merkevarer. Likevel er jeg en ivrig tilhenger av merkevarer som Vålerenga, Mac og SAAB. Min første kjære bil var en SAAB to-takter med frihjul. SAAB står for Svenska Aeroplan Aktiebolag, og var opprinnelig en flyfabrikk. SAAB konstruerte den første bilen med selvbærende karosseri, den første med forhjulsdrift mm og har vært en pioner i sikkerhet. Ikke helt tilbakeliggende på miljøvennlig drivkraft. Men etterhvert for dyr for folk flest. Jeg ser at førerne av andre 900-modeller ikke er betydelig yngre enn 50 år, snarere tvert imot …
Trist om det går mot slutten for verdens minste bilfabrikk, så fascinerende biler! Men intet varer evig …
PS: GM lot selvfølgelig ikke SAAB gå med omfattende underskudd i åresvis, dette var bare en følge av regnskapstriks for å spare skatt. ds

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar